@article { author = {Naderan, Elias and Karami Esfe, Mohammad Hossein}, title = {Investigating the origin of social welfare functions in Bergson–Samuelson's approach from the perspectives of Islam and secularism}, journal = {Journal of Iran's Economic Essays (JIEE)}, volume = {10}, number = {19}, pages = {111-124}, year = {2013}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-3300}, eissn = {2588-5812}, doi = {}, abstract = {Since the social welfare function deals with the ordering of welfare distribution in a society, this question arises that what is the origin of this ordering. Old welfare economics and Pareto's welfare economics believed the ordering was derived from utility and individual preferences; but Bergson–Samuelson's approach sees it arising from people's social preferences. Both of these approaches are perfectly compatible with the idea of ​​secularism, in which all preferences are in the realm of human cognition. But its consistency with the Islamic notion which includes divine knowledge is acceptable only in a particular area. In this paper, the range of this adaptation is investigated; it provided a background for the presentation of social welfare function based on social preferences of people in an Islamic society. Because this paper offered a pattern of individuals' social ideas in Muslim societies such as Iran, it can be considered as an introduction to national theorizing about social welfare function.}, keywords = {Social Welfare Function,Bergson–Samuelson approach,Individualism,Personal preferences,People's social preferences,welfare economics}, title_fa = {بررسی خاستگاه توابع رفاه اجتماعی در رویکرد برگسون−ساموئلسن از منظر اسلام و سکولاریسم}, abstract_fa = {با توجه به اینکه تابع رفاه اجتماعی به رتبه‌بندی توزیع رفاه میان افراد جامعه می‌پردازد، این بحث مطرح می‌شود که خاستگاه و منشأ تعیین این رتبه‌بندی چیست؟ اقتصاد رفاه قدیم و پارتویی، این رتبه‌بندی را برخاسته از مطلوبیت‌ها و ترجیحات فردی افراد می‌دانست؛ امّا رویکرد برگسون−ساموئلسن آن را برخاسته از ترجیحات اجتماعی افراد می‌داند. هر دو رویکرد، با ایدۀ سکولاریسم که همۀ ترجیحات را تنها در حوزۀ شناخت انسانی قرار می‌دهد، کاملاً سازگار است؛ امّا با اندیشۀ اسلامی که معرفت‌های وحیانی را نیز می‌افزاید، تنها در محدوده‌ای خاص قابل قبول است. در این مقاله، این محدوده بررسی شده و زمینۀ ارائۀ تابع رفاه اجتماعی براساس ترجیحات اجتماعی افراد در یک جامعۀ اسلامی، فراهم شده است. از آنجا که این پژوهش، الگویی از ایدۀ اجتماعی افراد در جوامع اسلامی مانند ایران را ارائه می‌کند، می‌تواند درآمدی به نظریه‌پردازی بومی در باب تابع رفاه اجتماعی قلمداد شود.}, keywords_fa = {تابع رفاه اجتماعی,رویکرد برگسون−ساموئلسن,فردگرایی,ترجیحات فردی,ترجیحات اجتماعی افراد و اقتصاد رفاه}, url = {https://iee.rihu.ac.ir/article_150.html}, eprint = {https://iee.rihu.ac.ir/article_150_3ff3d3983f3ee95ac0442dd61f1f172b.pdf} }