@article { author = {Rajaee, Mohammad Kazem}, title = {Islamic market as essential goods}, journal = {Journal of Iran's Economic Essays (JIEE)}, volume = {19}, number = {37}, pages = {265-290}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-3300}, eissn = {2588-5812}, doi = {10.30471/iee.2021.6198.1870}, abstract = {The market theory is Islamic if it is compatible with Islamic principles and principles based on Islamic norms and with the "method of deducing Islamic economic theory" from the book and tradition. This market is characterized by: "adherence to Sharia", "rule of ethics", "honesty" and "guidance, policy, and government supervision". The economic man in this market, as a demander, has chosen the criterion of "indulgent, voluntary, true and lasting pleasure" and as a producer seeks "to obtain a fair solvent profit for the cost of the family and to perform religious and social duties." The economic man in this market allocates his limited resources and capacities well, per Islamic positive and negative values ​​, and with respect for the rights of others. The three strategic principles derived from Islamic norms, namely 'observance of values', 'livelihood', and 'social Islamic insurance "Takaful" ', which are manifested in 'spirituality', 'growth', and 'justice', respectively, are coordinated and synergistic, simultaneously. Therefore, with the basics that act as infrastructure, they affected the behaviors and consequently the positive segment of the market and they cause this market to be more stable and more efficient than the market of complete competition depending on the degree of compliance with Sharia, governance of ethics and guidance, policy-making and government supervision.}, keywords = {Islamic,market,Essential Goods,Islamic Market Supply,Islamic Market Demand,Balance}, title_fa = {بازار اسلامی کالای ضروری}, abstract_fa = {بازار در صورتی اسلامی است که با مبانی اسلام و اصول مبتنی بر مبانی و برگرفته از هنجارهای اسلامی سازگار باشد. این بازار از ویژگی‎های «تطابق با شرع»، «حاکمیت اخلاق»، «صداقت» و «هدایت، سیاست‎گذاری و نظارت دولت» برخوردار است. انسان اقتصادی در این بازار، به‎عنوان تقاضاکننده «لذت و رنج فطری، ارادی، راستین و بادوام» را ملاک انتخاب و به‎عنوان تولیدکننده به دنبال «کسب سود حلال منصفانه برای تأمین هزینه‎های خانواده و انجام تکالیف شرعی و اجتماعی است». انسان اقتصادی در این بازار منابع و امکانات محدود خود را به‎خوبی با رعایت ارزش‎های ایجابی و سلبی اسلامی و رعایت حقوق دیگران تخصیص می‎دهد. سه اصل راهبردی برگرفته از هنجارهای اسلامی؛ یعنی «رعایت ارزش‎ها»، «تقدیر معیشت» و «تکافل اجتماعی» −که به ترتیب در «معنویت»، «رشد» و «عدالت» تجلی می‌یابند− به صورت همزمان، هماهنگ و هم‌افزا هستند و با زیرساخت مبانی، رفتارها و درنتیجه بخش اثباتی بازار را متأثر ساخته و سبب می‎شوند این بازار بسته به درجه مطابقت با شرع، حاکمیت اخلاق و هدایت، سیاست‌گذاری و نظارت دولت، نسبت به بازار رقابت کامل از ثبات بیشتر و کارایی بالاتری برخوردار باشد.}, keywords_fa = {بازار اسلامی,کالای ضروری,عرضه بازار اسلامی,تقاضای بازار اسلامی,تعادل}, url = {https://iee.rihu.ac.ir/article_1945.html}, eprint = {https://iee.rihu.ac.ir/article_1945_3fb319eb78adb0e2b1aa7f3aad00a82d.pdf} }