@article { author = {Rostami, Mohammad Zamane}, title = {Justice, according to Islamic and western intellectuals}, journal = {Journal of Iran's Economic Essays (JIEE)}, volume = {2}, number = {4}, pages = {115-138}, year = {2005}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-3300}, eissn = {2588-5812}, doi = {}, abstract = {Natural law, according to many of western intellectuals, are dominantrules over human and creation, those which are impossible to beinterchanged and have created for human happiness. It is leaved,finding them out, up to human. To balance relationships in society,government and statue should be based upon natural law. Justicemay be defined as: moderation in affairs, equal opportunities amongsame people, moderation in mental power, self- controlling overanger, lust and distributing works based on talents.Muslim Intellectuals believe that the whole universe is based uponmoderation and every thing is placed in its own position. They allreceive their real right and do their own obligation.Justice is the task of performing talents. Every entity acceptsdifferent forms. In this case, justice refers to this point that it is theright of every thing to receive perfect, nice, stable and efficient form.Human soul is composed of various faculties. Moderation in variousfaculties of human soul is called justice. A moderated soul is the scaleof justice. It can measure the real value of every entity and place it inits own position.Social balance forms on the bases of natural differences of people,ownership based on work, real social and individual necessities,principle of benevolence, and principle of utmost productivity. Justiceis the fundamental of existence, the manifestation of "divinity",putting everything in its own position, and granting him divine giftsaccording to his talents. It moderates, overlaps and perfect all theentities. Human life would survive and perfect by doing justice.Justice means moderation in tendencies, interests, feelings,inclinations, behavior and human relationship with god and nature.Fair is the one who have moderate spiritual faculty and one of (his orher) instincts or faculties do not overwhelm the other.}, keywords = {Justice,Natural law,Talents blooming,Perfection,Mental balance}, title_fa = {عدالت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی}, abstract_fa = {در نظر بسیاری از اندیشمندان غربی، حقوق طبیعی، قوانین حاکم بر آفرینش و انسان است که برای کمال و سعادت انسان خلق شده و تبدیل ناپذیر است و وظیفه انسان کشف آن است و می باید دولت و حقوق موضوعه براساس آن شکل گیرد تا روابط جامعه به تعادل برسد. عدالت و حقوق طبیعی باید قانون را تکمیل، تصحیح یا تلطیف نماید. عدالت حد وسط در امور، برابری فرصتها در میان افراد برابر، اعتدال قوای روحی تحت فرمان عقل، غلبه عقل بر خشم و شهوت و تقسیم کارها براساس استعداد طبیعی است.در نظر اندیشمندان مسلمان، گیتی براساس اعتدال است و هرچیز در جایگاه واقعی خود قرار دارد و حق واقعی خود را دریافت می دارد و وظیفه اصلی خویش را انجام می دهد. عدالت به معنای تحقق استعداد است. هر شی می تواند صورتهای متعددی را بپذیرد و عدل آن است که به هر شیی صورتی کامل تر اعطا شود و به شکلی زیباتر، مستحکم تر و مفیدتر درآید. نفس انسان مرکب از قوای متعدد است و اعتدال در قوای او عدالت نام دارد. نفسِ اعتدال یافته ترازوی عدل می شود و می تواند ارزش و قیمت واقعی هرچیز را بسنجد و هر شی را در جایگاه واقعی اش قرار دهد. تعادل و توازن اجتماعی با توجه به تفاوتهای طبیعی افراد، ابتنای مالکیت بر کار، ابتنای کار بر نیازهای واقعی فردی و اجتماعی، اصل تامین نیازهای واقعی، اصل خیرخواهی، و اصل حداکثر بهره وری شکل می گیرد.از منظر قرآن و سنت قسط پایه و اساس وجود، مظهر الوهیت پروردگار، هرچه را در جای خود نهادن و براساس استعدادش موهبت دادن و مظهر صفت حی قیوم است که همه اجزای ریز و درشت، پیدا و ناپیدا را با هم پیوند می دهد، تعادل می بخشد و به کمال می رساند. حیات انسانی با قیام به قسط دوام و کمال می یابد. عدل ایجاد تعادل در گرایشها، علایق، احساسات، تمایلات درونی، رفتار و روابط انسانها با یکدیگر، روابط انسان با خدا و در روابط او با طبیعت است. عادل کسی است که قوای روحی و نفسی اش در حد وسط باشد و یکی از غرایز و قوایش بر دیگری چیره نشود.}, keywords_fa = {عدالت,حقوق طبیعی,شکوفایی استعداد,کمال و اعتدال روحی}, url = {https://iee.rihu.ac.ir/article_318.html}, eprint = {https://iee.rihu.ac.ir/article_318_f2ab3997cba7fae67983e02a7417f63c.pdf} }