@article { author = {Tavakoli, Mohammad Javad}, title = {A comparative Analysis of Theories and Models of Pro-Social Behavior in Traditional and Islamic Economics}, journal = {Journal of Iran's Economic Essays (JIEE)}, volume = {11}, number = {22}, pages = {67-94}, year = {2014}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-3300}, eissn = {2588-5812}, doi = {}, abstract = {In recent years, economists have deviated from traditional rational choice models of pro-social behavior. They introduced new models which are a reflection of new findings on the hidden costs of reward and punishment. These new models are established on the bases of social preferences, conditional cooperation, and self-identity. The present paper evaluates recent theories and models of pro-social behavior and tries to advance relevant theories and models from an Islamic point of view. By introducing material and spiritual motives for pro-social behavior, the paper suggests that material incentives could deactivate spiritual motives by creating doubt about social responsibility of potential altruists about the necessity of benevolence. The results of a case study about the effect of incentives on kidney donation in Iran support the proposed explanation. This approach is compatible with Islamic approaches concerning separation between the spiritual and material incentives and their simultaneous stimulation in Islamic law and orders.  }, keywords = {Pro-Social Behavior,Altruism,Hidden Costs of Incentives,Islamic Economics,Cost's Effects}, title_fa = {بررسی تطبیقی نظریه‌ها و مدل‌های رفتار عام‌المنفعه در اقتصاد متعارف و اسلامی}, abstract_fa = {یکی از نقاط عطف در مدل‌سازی رفتار عام‌المنفعه در ادبیات اقتصادی، فاصله گرفتن از مدل‌های رفتاری مبتنی بر انتخاب عقلایی است. این مدل‌ها در واکنش به مشاهدات حاکی از هزینه‌های تشویق و تنبیه در رفتارهای عام‌المنفعه گسترش یافته‌اند. مدل‌های جدید پیشنهادی بر مبنای ترجیحات اجتماعی، همکاری مشروط و هویت شخصی بنا نهاده شده‌اند. این مقاله ضمن تجزیه، تحلیل و ارزیابی این مدل‌ها، امکان ارائه مدلی نظری برای تحلیل رفتارهای عام‌المنفعه در چارچوب ادبیات اقتصاد اسلامی را بررسی می‌کند. در این مقاله با وارد کردن انگیزه‌های مادی و معنوی در مدل تبیینی رفتار عام‌المنفعه در اقتصاد اسلامی، تأثیر مشوق‌های مالی بر انگیزه‌های معنوی خیرخواهانه از کانال کاهش احساس مسئولیت برای انجام این رفتارها مطرح شده است. کاهش احساس مسئولیت برای مشارکت در رفتار عام‌المنفعه می‌تواند به دلایلی چون کاهش تقاضای خیرخواهی و تغییر انتظارات خیرخواهان بالقوه نسبت به ضرورت خیرخواهی اتفاق بیفتد. شواهد برخی پژوهش‌ها در مورد تأثیر مشوق‌های پولی بر اهدای کلیه در ایران نظریه و مدل پیشنهادی مقاله را تأیید می‌کند. این رویکرد با رهیافت‌های اسلامی در تفکیک میان انگیزه‌های مادی و معنوی و همچنین تحریک هم‌زمان آنها در خطابات و احکام اسلامی سازگار است.}, keywords_fa = {رفتار عام‌المنفعه,خیرخواهی,هزینه‌های مخفی جریمه و پاداش,اقتصاد اسلامی,اثر قیمتی}, url = {https://iee.rihu.ac.ir/article_913.html}, eprint = {https://iee.rihu.ac.ir/article_913_efb206e9ae98254fe745ff8e7943ddf7.pdf} }