TY - JOUR ID - 1601 TI - تحلیل عرضه و تقاضای خدمات تکافلی در اقتصاد اسلامی JO - دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی JA - IEE LA - fa SN - 1735-3300 AU - حسینی, سید رضا AU - کاظمی نجف آبادی, مصطفی AD - استادیار اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 31 SP - 161 EP - 194 KW - تکافل اجتماعی KW - انفاق KW - عرضه خدمات تکافلی KW - تقاضای خدمات تکافلی DO - 10.30471/iee.2019.1601 N2 - تکافل اجتماعی از ظهورات اصلی‌ و بارز مشارکت اجتماعی در اسلام است که معنای آن همکاری متقابل مردم در رفع نیازهای یکدیگر می‌باشد. این مفهوم در اسلام جنبه‌های گوناگون اقتصادی و غیراقتصادی دارد که این مقاله از میان آنها صرفاً به تکافل اجتماعی درخصوص نیازهای معیشتی می‌پردازد. اگر وجوه مالی انتقالی میان توانمندان و نیازمندان به‌مثابه یک خدمت (یا کالا) در نظر گرفته شود، مسائلی مانند اینکه ماهیت این خدمت (یا کالا) چیست؟ عرضه و تقاضای آن چگونه است؟ عوامل تأثیرگذار بر هریک از آنها کدامند؟ چگونه می‌توان میان عرضه و تقاضای آن تعادل ایجاد کرد؟ مطرح می‌شوند که این مقاله با استفاده از روش تحلیلی−توصیفی به‌دنبال پاسخ به آنهاست. با توجه به متفاوت بودن ماهیت خدمات تکافلی، ارائه تحلیلی درست از سازوکار عملکرد نیروهای عرضه و تقاضا و تبیین عملکرد آن، می‌تواند مسیر مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح را در حوزه تکافل اجتماعی هموار کند. UR - https://iee.rihu.ac.ir/article_1601.html L1 - https://iee.rihu.ac.ir/article_1601_681c7ce1362b36c07577602f9481517d.pdf ER -