• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دوفصلنامه جستارهای اقتصادی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 17 (1399)
دوره دوره 16 (1398)
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
پورفرج, علیرضا, گیلک حکیم‌آبادی, محمدتقی, انصاری سامانی, حبیب, باجلان, علی‌اکبر. (1393). دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 11(22), 187-216.
علیرضا پورفرج; محمدتقی گیلک حکیم‌آبادی; حبیب انصاری سامانی; علی‌اکبر باجلان. "دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی". دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 11, 22, 1393, 187-216.
پورفرج, علیرضا, گیلک حکیم‌آبادی, محمدتقی, انصاری سامانی, حبیب, باجلان, علی‌اکبر. (1393). 'دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی', دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 11(22), pp. 187-216.
پورفرج, علیرضا, گیلک حکیم‌آبادی, محمدتقی, انصاری سامانی, حبیب, باجلان, علی‌اکبر. دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 1393; 11(22): 187-216.

دین و رفتار اجتماعی: بررسی اثر دینداری بر رفتار مشارکت از طریق یک مطالعه آزمایشگاهی

مقاله 7، دوره 11، شماره 22، پاییز و زمستان 1393، صفحه 187-216  XML اصل مقاله (738.41 K)
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
علیرضا پورفرج1؛ محمدتقی گیلک حکیم‌آبادی2؛ حبیب انصاری سامانی3؛ علی‌اکبر باجلان4
1دانشیار گروه اقتصاد نظری دانشگاه مازندران
2دانشیار گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه مازندران
3عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه یزد
4دانشجوی دکترای دانشگاه مازندران
چکیده
دین به­عنوان نظام ارزش­ها و هنجارها می­تواند آثار قابل توجهی بر زندگی اجتماعی بشر بگذارد. با توجه به اینکه باورها و گرایش‌های ادیان، مشوق تعاملات اجتماعی و مشارکت است، انتظار می­رود رفتار افراد دیندار اجتماع­گراتر باشد. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال که با وجود انتظاری که از دین می­رود، آیا مشاهده‌های تجربی تأییدکننده تأثیر مثبت دین بر رفتار هستند، یک آزمایش اقتصادی کالای عمومی را با 5 گام تکراری در کنار اندازه‌گیری شاخص دینداری بازیکنان به‌کار برده است. نتایج رگرسیون پس­رو نشان می­دهد که افراد با نمره‌های بالاتر در شاخص اخلاقیات، مشارکت بیشتری در اولین مرحله تولید کالای عمومی داشته­اند. تغییرات در شاخص اخلاقیات توانسته 25 درصد از نوسانات تصمیم مشارکتی را بعد از کنترل متغیرهای جمعیت‌شناختی و شخصیتی توضیح دهد. نمره بالا در شاخص روان­رنجوری عامل مؤثری برای مشارکت کمتر در هر گام متوالی بازی است. واکنش مثبت فردی به مشارکت اجتماعی و افزایش قدرت توضیح‌دهندگی متغیرهای واکنشی در هر گام بازی و بی‌اثرشدن متغیرهای دینی، روانی و جمعیت‌شناختی از نتایج دیگر این مقاله است. این نتایج تأثیر زیر شاخص‌های دینداری بر رفتار اقتصادی را نیز تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌ها
تعاون؛ اقتصاد آزمایشگاهی؛ دینداری؛ رگرسیون پس‌رو؛ ابعاد شخصیت
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,731
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,187
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.