Islamic market as essential goods

Author

Member of the factuly of Imam Khomeini Educational and Research Institute

Abstract

The market theory is Islamic if it is compatible with Islamic principles and principles based on Islamic norms and with the "method of deducing Islamic economic theory" from the book and tradition. This market is characterized by: "adherence to Sharia", "rule of ethics", "honesty" and "guidance, policy, and government supervision". The economic man in this market, as a demander, has chosen the criterion of "indulgent, voluntary, true and lasting pleasure" and as a producer seeks "to obtain a fair solvent profit for the cost of the family and to perform religious and social duties."
The economic man in this market allocates his limited resources and capacities well, per Islamic positive and negative values ​​, and with respect for the rights of others. The three strategic principles derived from Islamic norms, namely 'observance of values', 'livelihood', and 'social Islamic insurance "Takaful" ', which are manifested in 'spirituality', 'growth', and 'justice', respectively, are coordinated and synergistic, simultaneously. Therefore, with the basics that act as infrastructure, they affected the behaviors and consequently the positive segment of the market and they cause this market to be more stable and more efficient than the market of complete competition depending on the degree of compliance with Sharia, governance of ethics and guidance, policy-making and government supervision.

Keywords


  1. * قرآن کریم.

    1. ابن اخوه، محمدبن محمد، ترجمه جعفر شعار، معالم القربه فی احکام الحسبه، تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1388.
    2. ابن‌‌سینا (1381)، الاشارات و التنبیهات، قم: بوستان کتاب.
    3. اشرف، احمد (1353) ویژگی‌های تاریخی شهرنشینی در ایران ـ دوره اسلامی، نامه علوم اجتماعی، شماره 4.
    4. افغانی، سعید (1413ق)، اسواق العرب فی الجاهلیه و الاسلام، کویت: مکتبه دارالعروبه للنشر و التوزیع.
    5. اکرمی، ابوالفضل (بهار 1375)، «بازار در تمدن اسلامی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادقش3، ص68−
    6. انصاری، جعفر و همکاران (1378)، درآمدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    7. انصاری، مرتضی (1378)، کتاب المکاسب، قم، مجمع الفکرالاسلامی.
    8. بجنوردی، سیدحسن (1419)، القواعد الفقهیة، قم: نشر الهادی.
    9. جداری عالی، محمد (1394)، مدل اسلامی اخلاق مصرف، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    10. جمالزاده، محمدعلی (1399)، گنج شایگان، تهران، انتشارات علم.
    11. جمعی از نویسندگان (1392)، منشور جمهوری اسلامی ایران، قم: انتشارات جامعه المصطفی العالمیه.
    12. حسینی، سید رضا (1379)، الگوی تخصیص بهینه درآمد، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    13. دادگر، یدالله (1384)، درآمدی بر روش‌شناسی علم اقتصاد، تهران: نشر نی.
    14. راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم.
    15. رجائی، سید محمدکاظم (1396)، اقتصاد خرد با نگاهی به مباحث اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
    16. رجایی، سیدمحمدکاظم (1395)، «منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی در مقایسه با اقتصاد کلاسیک»، معرفت اقتصاد اسلامی، ش14، ص5−
    17. ـــــــــــ (1394)، «درآمدی بر شکل‎گیری قیمت و تعیین مقدار در بازار اسلامی»، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره 12، ص45−
    18. ـــــــــــ (1389)، «تقاضای سازگار با مبانی و ارزش‎های اسلامی»، اقتصاد اسلامی، ش40، ص29−
    19. ـــــــــــ (1389)، «ویژگی‎های بازار اسلامی در نظریه و عمل»، معرفت اقتصاد اسلامی، س2، ص93.
    20. رجایی، سیدمحمدکاظم و همکاران (1396)، شاخص و نشان تجاری صداقت در بازار اسلامی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‎.
    21. سیزده تن از اندیشمندان و اقتصاددانان مسلمان (1375)، مباحثی در اقتصاد خرد نگرش اسلامی، ترجمه حسین صادقی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
    22. موجود استصدر المتألهین (1368)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم: مکتبه المصطفوی.
    23. عاملی، سیدجعفرمرتضی (1387)، السوق فی ظل الدوله الاسلامیۀ، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان.
    24. علامه طباطبایی (1417ق)، المیزان فی تفسیر القران، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    25. فارابی، ابونصر (1381)، فصوص الحکمه و شرحه، مقدمه و تحقیق علی اوجب، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
    26. کیانی، محمدیوسف (1393)، سیر تحول بازارهای شهری ایران، تهران، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی.
    27. مؤدب، سیدرضا (1386)، مبانی تفسیر قرآن، قم: دانشگاه قم.
    28. ماوردی، ابی الحسن علی بن محمد (1409ق)، الاحکام السلطانیه و الولایات الدینیه، کویت: مکتبه دار ابن قتیبه.
    29. مزلو، آبراهام، اچ. (1367)، انگیزش و شخصیت، مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
    30. نظرپور، محمدنقی (1380)، «امام علیj، حکومت و بازار»، کتاب نقد شماره 19.
    31. یعقوبی، احمدبن اسحاق (1381)، ترجمه محمدابراهیم آیتی، کتاب البلدان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
    32. Jeremy Bentham, An Introduction to the Primciples of Morals and Legislation.
    33. Jevons, William Stanley (1871), The theory of Political Economy, Publisher/ Edition, London: McMillan akd Co.
    34. Zubair, Hasan (2006), Introduction to Microeconomics An Islamic Perespective, Department of economics International Islamic university Malaysia.