The credibility of the Islamic economic system is faced with theoretical challenges on the two levels of the possibility of realization and the quality of implementation. In the following article, these two challenges have been explored and answered by referring to the foundations of Islamic thought. Islam and the sovereignty derived from it is a systematic whole and include various sub-systems, including the economic system, and when researching each of the components of Islam, one must study the desired component within that whole. Here the question arises whether this issue is also true for the sub-systems? What are the study approaches related to Islamic economy and what situation does it depict? In the writer's opinion, Islamic economy is a collection of ideas in various fields, and in order for it to become a coherent scientific framework; it needs to be considered with a comprehensive and systematic approach. Otherwise, one-dimensional approaches - although valuable - will leave the goal out of reach. Before examining this issue, it is necessary to address the question of whether Islamic economics is fundamentally possible to achieve objectively. It is often said that economics is a positive science; but Islam includes normative teachings; therefore, just as physics is meaningless with the Islamic definition, so is economics. Our hypothesis is that the Islamic economy is completely possible and we will prove it with a new method. Therefore, scientific texts related to Islamic economics can be formed; the propositions of this science can be gradually put to the test and then put into practice.
جداریعالی، محمد و سیدحسین میرمعزی (تابستان۱۳۹۱)، «مدل اسلامی اخلاق مصرف»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش46، ش8، ص11−
جمعی از نویسندگان (1374)، مبانی اقتصاد اسلامی، تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و سمت.
حجوی ثعالبی، محمدبنالحسن (۱۴۱۶ق)، الفکر السامی فی تاریخ الفقه الاسلامی، بیروت: دار الکتب العلمیة.
حسنی، سیدحمیدرضا و هادی موسوی (1385)، جایگاهشناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی، چاپ اول، قم: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسنی، سیدحمیدرضا؛ مهدی علیپور و سید محمدتقی موحّد ابطحی (1390)، علم دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حقانیزنجانی، حسین (1374)، تحقیقی درباره انفال یا ثروتهای عمومی، تهران: دانشگاه الزهراc.
دادگر، یدالله (1378)، نگرشی بر اقتصاد اسلامی، چاپ اول، تهران: پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
دادگر، یدالله (1389)، مؤلفهها و ابعاد اساسی حقوق و اقتصاد، تهران: پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و نور علم.
رجایی، سیدمحمدکاظم (۱۳۸۹)، «تقاضای سازگار با مبانی و ارزشهای اسلامی»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش۴۰، ص32−
رضایی، محسن و رفیع حسنیمقدم (۱۳۹۱)، «بررسی و بهینهسازی رفتار مصرفکننده در اقتصاد اسلامی با استفاده از تکنیک برنامهریزی پویا»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، ش۵۱، ص 71−
زحیلی، وهبة (۲۰۱۷م)، الفقه الاسلامی و ادلته، دمشق: دار الفکر المعاصر.
زرقا، محمد انس (1388)، «اسلامی کردن علم اقتصاد، مفهوم و روش»، فلسفه علم اقتصاد اسلامی، ترجمه و گردآوری سیدحسین میرمعزی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، ص87−
سروش، عبدالکریم (1385)، «اسلام و علوم اجتماعی، نقدی بر دینی کردن علم»، علم دینی؛ دیدگاهها و ملاحظات، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سن، آمارتیا (1377)، اخلاق و اقتصاد، حسن فشارکی، چاپ اول، تهران: شیرازه.
سوزنچی، حسین (1385)، «اصالت فرد، جامعه یا هردو، بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی»، قبسات، ش42.
صادقیپور، علی؛ سعید فراهانیفرد و رضا غلامیجمکرانی (۱۳۹۶)، «مدل مفهومی سرمایهگذاری پاک با تأکید بر راهبری شرکتی با رویکرد اسلامی»، نشریه تحقیقات مالی اسلامی، ش۱۳، ص201−
صدر (۱۴۰۰)، اقتصاد ما، ترجمۀ سیدمحمدمهدی برهانی و ع اسپهبدی. چاپ سوم، قم: پژوهشگاه علمی تخصصی شهید (دارالصدر).
میرمعزی، سیدحسین (۱۳۹۵)، «اخلاق اسلامی و مذهب اقتصادی اسلام»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش۶۲، ص34−
نویسندگان، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1387)، مبانی اقتصاد اسلامی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، ۱۳۹۳، و ویرایش 4.
هادوینیا، علیاصغر (1382)، انسان اقتصادی از دیدگاه اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
هاوسمن، دانیلام (1391)، فلسفه اقتصاد، مروری بر ادبیات (جلد اول)، ترجمه سیدحسین رضویپور، چاپ اول، تهران: دانشگاه امام صادقj.
همایون کاتوزیان، محمدعلی (1374)، ایدئولوژی و روش در اقتصاد، مترجم: م. قائد، تهران: نشر مرکز.
یوسفی، احمدعلی (۱۳۷۹)، ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی، تهران: موسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر.
یوسفی، احمدعلی (بهار۱۳۸۲)، «تاثیر مبانی فلسفی بر نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام علیj»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش۹، ص15−
یوئنگرت، اندرو ام (۱۳۸۶)، «تمایز اثباتی −هنجاری در علم اقتصاد و تقدم تاریخی ان بر تمایز واقعیت−ارزش»، ترجمه علی نعمتی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش۲۶، ص149−
Samuelson, P. A. (1965), Foundations of Economic Analysis, New York.
Zarqa, Mouhammad anas, (1985), Methodology of Islamic Economics –in Monzer Kahf, ed, Lessons in Islamic Economics, Forthcoming,irti,jeddah.1st part, 2edvol. syrian University press.
Bendjilali, Boualem &; Farid B. Taher (1990), "A Zero Efficiency Loss Monopolist: An Islamic Perspective", The American Journal of Islamic Social Sciences, 7(1), pp102−
Dehghani, M. (2022). Investigation of the possibility of the development of economic knowledge in the Islamic paradigm. Journal of Economic Essays; an Islamic Approach, 19(37), 235-264. doi: 10.30471/iee.2023.9052.2290
MLA
Mahmoud Dehghani. "Investigation of the possibility of the development of economic knowledge in the Islamic paradigm". Journal of Economic Essays; an Islamic Approach, 19, 37, 2022, 235-264. doi: 10.30471/iee.2023.9052.2290
HARVARD
Dehghani, M. (2022). 'Investigation of the possibility of the development of economic knowledge in the Islamic paradigm', Journal of Economic Essays; an Islamic Approach, 19(37), pp. 235-264. doi: 10.30471/iee.2023.9052.2290
VANCOUVER
Dehghani, M. Investigation of the possibility of the development of economic knowledge in the Islamic paradigm. Journal of Economic Essays; an Islamic Approach, 2022; 19(37): 235-264. doi: 10.30471/iee.2023.9052.2290