گری بکر بهعنوان مبدع علم اقتصاد خانواده بر آن است که انسانها در همه رفتارهایشان براساس دستهای از ترجیحات پایدار و مقدار بهینهای از اطلاعات، مطلوبیتشان را حداکثر میکنند. اگر نشان داده شود افراد در حیطههایی از زندگی خود براساس حداکثرسازی مطلوبیت رفتار نمیکنند، کارآمدی رویکرد اقتصادی در تحلیل آنها مورد تردید قرار میگیرد. این نوشتار نظریههای تصمیمگیری را معرفی و تناسب هریک از آنها را در مورد انتخابهای خانوادگی با توجه به ویژگیهای خاص آن بررسی میکند. این پژوهش در تبیین چگونگی تأثیرگذاری ارزشهای انسانی و اسلامی بر تصمیمگیریهای خانوادگی از شیوه تحلیلی−توصیفی استفاده میکند و برای شناخت حیطه رفتار حداکثرسازانه در انتخاب همسر از تحلیل مضمون آیات و روایات و تطبیق آن با استنباطهای مشهور فقهای شیعه استفاده میکند و نتیجه میگیرد رفتارهایی که مشمول احکام واجب یا حرام است، در حیطه رفتار زمینهای و خارج از دامنه کاربرد رویکرد اقتصادی است؛ رفتارهایی که مشمول احکام مستحب یا مکروه است هم میتواند زمینهای و هم میتواند بهینهسازانه باشد و رویکرد اقتصادی در تحلیل آنها تا حدی کاربردپذیر است و رفتارهایی که مشمول احکام یادشده نیست در حیطه رفتار عقلایی است و انتظار میرود رویکرد اقتصادی در تحلیل آنها به خوبی کاربردپذیر باشد.
رحیمی، مهدی و بهرام جوکار (۱۳۹۴)، «پیشبینی تصمیمگیری تحلیلی توسط هیجان شادی و ابعاد سبکهای شناختی با واسطهگری تمایلات فراشناختی»، شناخت اجتماعی، 4(1)، ص7-27.
سندل، مایکل (۱۳۹۹)، آنچه با پول نمیتوان خرید: مرزهای اخلاقی بازار، ترجمه حسن افشار تهران: نشر مرکز.
صاحب الجواهر، محمد حسن؛ عباس قوچانى، و على آخوندى (۱۴۰۴)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام (ج ۱−43). بیروت−لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
مارچ، جیمز (۱۳۹۶)، درآمدی بر علم تصمیمگیری: تصمیمگیری چگونه رخ میدهد، ترجمه ابراهیم افشار، (ج ۱−1). تهران: نشر نی.
Becker, Gary S, (1976), The Economic Approach to Human Behavior, University of Chicago Press.
Bryant, W. Keith; & Zick, Cathleen D, (2006), The Economic Organization of the Household (Second Edition), USA: Cambridge University Press.
Diniz, João Pinto, (2016), Intuition and Data in Decision Making: How does ncertainty affect the Decision Making Process?, School of Economics and Management of University of Porto.
Goodwin, Neva; Harris, Jonathan M; Nelson, Julie A; Joshi Rajkarnikar, Pratistha; Roach, Brian; & Torras, Mariano, (2019), Microeconomics in Context (Fourth). Routledge.
Inbar, Yoel; Cone, Jeremy; & Gilovich, Thomas, (2010), "People’s Intuitions About Intuitive Insight and Intuitive Choice", Journal of Personality and Social Psychology, 99(2), 232–247.
Ju, Bai; Junwen, Feng; & Chenglin, Miao, (2007), "INTUITIVE DECISION THEORY ANALYSIS AND THE EVALUATION MODEL", Management Science and Engineering, 1(2), 63−
Kahneman, Daniel, (2012), Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux.
Radin, Margaret Jane; & Sunder, Madhavi, (2004), The Subject and Object of Commodification. UNIVERSITY OF CALIFORNIA DAVIS, SCHOOL OF LAW.
Turpin, Marita; & Marais, Mario, (2004), Decision-making: Theory and practice. ORiON, 20. https://doi.org/10.5784/20-2-12.
White, James M, (2005), Advancing Family Theories. SAGE.
میرمجیدی, سیدعلیرضا, حسینی, سید رضا, & عربی, سید هادی. (1401). تحلیل اقتصادی تصمیمگیری و ارزشهای انسانی و اسلامی در انتخاب همسر. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 19(37), 315-338. doi: 10.30471/iee.2023.9165.2300
MLA
سیدعلیرضا میرمجیدی; سید رضا حسینی; سید هادی عربی. "تحلیل اقتصادی تصمیمگیری و ارزشهای انسانی و اسلامی در انتخاب همسر". جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 19, 37, 1401, 315-338. doi: 10.30471/iee.2023.9165.2300
HARVARD
میرمجیدی, سیدعلیرضا, حسینی, سید رضا, عربی, سید هادی. (1401). 'تحلیل اقتصادی تصمیمگیری و ارزشهای انسانی و اسلامی در انتخاب همسر', جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 19(37), pp. 315-338. doi: 10.30471/iee.2023.9165.2300
VANCOUVER
میرمجیدی, سیدعلیرضا, حسینی, سید رضا, عربی, سید هادی. تحلیل اقتصادی تصمیمگیری و ارزشهای انسانی و اسلامی در انتخاب همسر. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 1401; 19(37): 315-338. doi: 10.30471/iee.2023.9165.2300