بررسی بیع کالی به کالی با تأکید بر قراردادهای آتی و استصناع

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای اقتصاد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

2 دانشیار، گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه و اهداف: قراردادهای آتی (با مضمون مبادله‌ی کالا در زمان آینده) و استصناع (با مضمون سفارش ساخت کالا)، دو گونه از قراردادهای پرکاربرد و نوپدید هستند که پژوهش‌هایی برای تحلیل ماهیت فقهی ـ حقوقی آن‌ها صورت گرفته است و از آن جمله برای تصحیح فقهی آن‌ها، پیشنهاد شده که در قالب «عقد بیع» تنظیم شوند.
اما در صورتی که این دو قرارداد از سنخ «عقد بیع» باشند، در عمده‌ی موارد از قبیل «بیع کالی به کالی» خواهند بود چنان‌که بسیاری از دیگر معاملات نوین و کلان و پرکاربرد دیگر در بازارهای مالی و حتی واقعی، مصداق همین‌گونه از بیع هستند که به اجماع فقها باطل است.
اما نظر بدان‌که محدود کردن نگاه به برخی از عباراتِ شماری از فقها، به اشتباه بزرگی در مصداق‌شناسی بیع کالی به کالی می‌انجامد، نخستین هدف، شناخت دقیق حقیقت «بیع کالی به کالی» است به طوری که هم معیارهای تحقق این معامله و هم نسبت آن با «بیع دین به دین» کاملا روشن باشد.
در مرحلة بعد، باید به صحت‌سنجیِ ادلة مطرح‌شده برای بطلان آن بپردازیم و در صورت اثبات ادلة بطلان، در آخرین مرحله راه‌حل‌هایی را برای پاسخ به نیاز مبرم بازارهای گوناگون به مصادیق این بیع ارائه نماییم.
روش تحقیق: این پژوهش‌ از «روش تحقیق کیفی » بهره برده و ماهیت کاربردی دارد و با روش توصیفی ـ تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتب، پایان‌نامه‌ها و مقالات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، سامانه‌های رایانه‌ای و نرم-افزارهای علمی پرداخته است.
از نگاه دیگر برای نیل به هر سه هدف به صورت ترکیبی ، از دو روش تحقیق تاریخی  و تحلیل محتوا  استفاده شده:
در نخستین مرحله، تعاریف کهن ذکر شده توسط فقها و لغت‌دانان برای «بیع کالی به کالی» و سایر قرائن تعیین‌کنندة حقیقت آن گردآوری شده و سپس با تحلیل آن‌ها به تبیین دیدگاه صحیح دربارة ماهیت این بیع و نسبت آن با «بیع دین به دین» پرداخته‌ شده است.
در مرحلة بعدی، همة ادلة بطلان این بیع گردآوری شده و در ادلة روایی، ابتدا به اعتبارسنجی صدور هر حدیث پرداخته شده و سپس دلالت آن‌ها مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.
هم‌چنین ذیل استدلال به اجماع، تحقق این اجماع مورد بررسی قرار گرفته و اشکال عدم حجیت آن به خاطر احتمال مدرکی بودن پاسخ داده ‌شده است.
اما نظر بدان‌که در مرحلة دوم، ادلة بطلان این معامله تأیید شده است، در مرحلة پایانی، سه راه‌ جایگزین این معامله برای پاسخگویی به نیاز بازار معرفی شده است.
یافته‌ها: نکتة مهم و مثمر ثمر دربارة حقیقت بیع کالی به کالی آن است که اگرچه در برخی از کلمات فقها و لغت-دانان، «تعیین زمانی در آینده برای تحویل عوضین»، تنها معیار این بیع معرفی شده است اما نظر به سایر مطالب همان فقها و قرائنی دیگر، اطمینان حاصل می‌شود که علاوه بر این معیار، «کلی بودن عوضین» نیز در حقیقت این بیع جای دارد به‌طوری که اگر حتی یکی از عوضین، جزئی و مشخص باشد، دیگر آن بیع، کالی به کالی نخواهد بود و لو برای تحویل ثمن و مثمن، زمانی در آینده مشخص شده باشد..
نکتة دیگر در این زمینه آن‌که رابطة «بیع کالی به کالی» و «بیع دین به دین»، «عموم و خصوص من وجه» است زیرا قوام بیع دین به دین به دو بدهی پیش از عقد است و لو  زمان اداء هر دو دین فرا رسیده باشد؛ اما در بیع کالی به کالی، وجود دینِ پیش از عقد اصیل نیست اما تأخیر زمان تعیین شده برای تحویل عوضین از زمان عقد، اصیل می‌باشد.
نظر به همین نکته معلوم می‌شود که از میان ادلة ارائه شده برای بطلان «بیع کالی به کالی»، استدلال به «حدیث نهی از بیع دین به دین» مخدوش است زیرا فقط بر بطلان آن دسته از بیع‌های کالی به کالی دلالت دارد که مصداق بیع دین به دین نیز باشند.
اما استدلال به حدیث نهی از بیع کالی به کالی از هرگونه ایراد سندی و دلالی پیراسته به نظر می‌رسد؛ چنان-که بعید نیست احتمال مدرکی بودن اجماع بر بطلان این بیع نیز نتواند استدلال به آن را مخدوش نماید.
بحث و نتیجه گیری: اگرچه دلالت مواد قانون مدنی و سایر قوانین مصوب کشور بر بطلان بیع کالی به کالی روشن نیست و همواره مورد بحث و بررسی بوده اما این نکته نمی‌تواند مجوز تمسک به قوانینی هم‌چون ماده‌ی 10 قانون مدنی باشد که اصل صحت قراردادها را بیان می‌کنند چرا که به تصریح اصل چهارم قانون اساسی، «اطلاق و عموم قوانینِ مخالف موازین فقهی معتبر نیست» و ادلة بطلان بیع کالی به کالی کافی به نظر می‌رسد.
بنا بر این پیشنهاد می‌شود در مواردی که دو مسلمان می‌خواهند به مبادلة دو کالای کلی بپردازند و زمانی در آینده را برای تبادل عوضین معین نمایند، یا از عقد صلح برای این دو مبادله بهره ببرند و یا مضمون «بیع کالی به کالی» را در قالب دو قرارداد بریزند به این صورت که در قرارداد اول شرط فعل نمایند که در زمان مد نظر برای تحویل عوضین، اقدام به قرارداد دومی نمایند که به صورت نقد، دو کالا مورد مبایعه قرار می‌گیرد.
اما مسلمانان می‌توانند بر اساس بیع کالی به کالی، اموال نامسلمانان ـ و لو معاهد یا مستأمن باشند ـ را تملک نمایند.

کلیدواژه‌ها


  1. ابن ابی شیبه، عبد الله بن محمد (۱۴۰۹ق)، مصنف ابن أبی شیبه. بیروت: دار التاج.
  2. ابن اثیر جزرى، مبارک بن محمد (1367)، النهایۀ فی غریب الحدیث و الأثر‌. چاپ اول، قم: مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان‌.
  3. ابن ادریس حلّى، محمد (1410ق)، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى. چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  4. ابن عباد، صاحب (1414ق)، المحیط فی اللغۀ‌. چاپ اول، بیروت: عالم الکتاب‌.
  5. ابن غضائری، (1364)، کتاب الضعفاء (رجال ابن الغضائری)، چاپ اول، قم: دار الحدیث.
  6. ابن منظور، محمد بن مکرم‌ (1414ق)، لسان العرب‌. چاپ سوم‌، بیروت: دار الفکر.
  7. ابوعبید، قاسم بن سلام (۱۳۹۶ق)، غریب الحدیث. بیروت: دار الکتاب العربی.
  8. احمد بن عیسی (۱۴۲۸ق)، أمالی احمد بن عیسی. بیروت: دار المحجه البیضاء.
  9. اراکى، محمدعلى (1415ق)، البیع‌. چاپ اول، قم: مؤسسه در راه حق‌.
  10. اردبیلى، احمد (1403ق)، مجمع الفائدۀ و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان. چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  11. اصفهانى، سیدابوالحسن و سید محمدرضا گلپایگانی (1393ق)، وسیلۀ النجاۀ مع تعالیق آیۀ الله السید محمد رضا الگلپایگانی. چاپ اول، قم: چاپخانه مهر‌.
  12. اصفهانى، سیدابوالحسن و سیدروح‌الله مصطفوی خمینی (1422ق)، وسیلۀ النجاۀ‌‌ مع تعالیق السید الإمام الخمینی. چاپ اول، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینىe.
  13. امامی، سیدحسن (1371)، حقوق مدنی. چاپ یازدهم، تهران: کتاب­فروشی اسلامی.
  14. امامیان، سیدحسن (1395)، «بررسی مبانی فقهی معاملات غیرنقدی». مجله فقه و حقوق معاصر، (2)، 71−
  15. انصارى‌، مرتضى (1415ق)، المکاسب. چاپ اول، قم: کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى‌.
  16. آخوند خراسانى، محمدکاظم (1409ق)، کفایة الأصول. چاپ اول، قم: موسسۀ آل‌البیتb‏.
  17. بجنوردى، سیدحسن (1419ق)، القواعد الفقهیة. چاپ اول، قم: الهادیj‌.
  18. بحرانى، یوسف (1405ق)، الحدائق الناضرة فی أحکام العترۀ الطاهرة. چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  19. بزار، احمد بن عمر (1430ق)، مسند البزار. مدینه: مکتبه العلوم و الحکم.
  20. بلاغى‌، محمدجواد (1428ق)، الرسائل الفقهیة. چاپ اول، قم: مرکز العلوم و الثقافۀ الإسلامیۀ‌.
  21. بیهقی، احمد بن حسین (1424ق)، السنن الکبری. چاپ سوم، بیروت: دار الکتب العلمیۀ.
  22. بیهقی، احمد بن حسین (۱۴۱۲ق)، معرفه السنن و الآثار. کراچی: دار الاقصی.
  23. بیهقی، احمد بن حسین (بی­تا)، السنن الصغیر. کراچی: دار الاقصی.
  24. تبریزى، جواد (1426ق)، منهاج الصالحین. چاپ اول، قم: مجمع الإمام المهدی (عج).
  25. جوهرى، اسماعیل (1410ق)، تاج اللغۀ و صحاح العربیة. چاپ اول، بیروت: دار العلم للملایین‌.
  26. چیت­سازیان، مرتضی و مژگان نوع­پرور (1395)، «قراردادهای (مؤجل) آتی در بورس اوراق بهادار». مجله مبانی فقهی حقوق اسلامی، (17)، ص27−
  27. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله (۱۴۳۵ق)، المستدرک علی الصحیحین. بیروت: دارالتاصیل.
  28. حائرى طباطبایى‌، سیدعلى (1418ق)، ریاض المسائل فی تحقیق الأحکام بالدلائل. چاپ اول، قم: مؤسسه آل‌البیتb.
  29. حسینی­نژاد، مهدیۀ السادات (1396)، «بیع کالی به کالی در فقه امامیه و حقوق ایران». پایان­نامه­ کارشناسی ارشد دانشکده­ حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان.
  30. حکیم، سیدمحسن و سیدمحمدباقر صدر (1410ق)، منهاج الصالحین مع تعالیق آیة الله السید محمد باقر الصدر. چاپ اول، بیروت: دار التعارف للمطبوعات‌.
  31. حلی، حسین (1415ق)، بحوث فقهیة. چاپ چهارم، قم: المنار.
  32. خرازی، محسن (1421)، «التأمین». مجله فقه أهل‌البیتb (عربی)، (17)، 39−
  33. خوانساری امامی، محمد (بی­تا)، الحاشیة الأولی علی المکاسب. بی­جا، بی­نا.
  34. خویی، سیدابوالقاسم (1422ق)، مصباح الأصول، مباحث الألفاظ. چاپ اول، قم: مکتبۀ الداوری.
  35. خویی، سیدابوالقاسم (1422ق)، محاضرات فى أصول الفقه. چاپ اول، قم: مؤسسۀ إحیاء آثار الإمام الخوئی.
  36. خویى، سیدابو القاسم (1410ق)، منهاج الصالحین. چاپ28. قم: مدینۀ العلم‌.
  37. خویى، سیدابوالقاسم و جواد تبریزی (1416ق)، صراط النجاة مع تعالیق الشیخ جواد التبریزی. چاپ اول، قم: مکتب نشر المنتخب‌.
  38. خویى، سیدابوالقاسم و حسین وحید خراسانی (1428ق)، منهاج الصالحین‌ مع تعالیق آیة الله الوحید. چاپ پنجم، قم: مدرسه امام محمد باقرj.
  39. دار قطنی، أبوالحسن (1424ق)، السنن. چاپ اول، بیروت: مؤسسۀ الرسالۀ.
  40. داوودآبادی فراهانی، محمدابراهیم و محمود قیوم­زاده (1395)، «بیع مال آینده. پژوهش­های فقهی». دوره­ی 12، شماره 412(4)، ص797−
  41. رحیم‌پور کامی، علی (1382)، «بیع کالی به کالی». مجله حقوق دادگستری، (43)، 165 −
  42. روحانى، سیدمحمد (1413ق)، منتقى الأصول. چاپ اول، قم: دفتر آیت الله سید محمد حسینی روحانی.
  43. زروندی رحمانی (1396)، «قاعده انجبار ضعف سند با عمل مشهور». مجله جستارهای فقهی و اصولی، سال سوم، شماره ششم، بهار 1396.
  44. زمخشرى، محمود (‌1417ق)، ‌الفائق فی غریب الحدیث‌. چاپ اول‌، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  45. سبزوارى، محمدباقر (1423ق)، کفایة الأحکام. چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  46. سلطانی­نژاد، هدایت‌الله (1375)، «بررسی اعتبار بیع کالی به کالی در حقوق ایران و منابع فقهی». مجله نامه­ی مفید، (6)، 145−
  47. سیستانی، سیدعلی (1436ق)، قاعدۀ الإلزام. بی­جا: بی­نا.
  48. سیستانى، سیدعلى (1417ق)، ‌منهاج الصالحین‌. چاپ پنجم، قم: دفتر حضرت آیۀ الله سیستانى‌.
  49. سیورى‌ حلّى، مقداد (1404ق)، التنقیح الرائع لمختصر الشرائع. چاپ اول، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
  50. سیستانى، سید على (1414ق)، قاعده لا ضرر و لا ضرار. قم: دفتر آیه الله سیستانى.
  51. شبیرى زنجانى، سیدموسى (1419ق)، کتاب نکاح. چاپ اول، قم: مؤسسه پژوهشى راى‌پرداز‌.
  52. شوکانی، محمد (1424ق)، نیل الأوطار من أسرار منتقی الأخبار. چاپ اول، بیروت: دار الکتاب العربی.
  53. شهید اول، محمد (1417ق)، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة. چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  54. شهید ثانی، زین‌الدین (1413ق)، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام‌. چاپ اول، قم: مؤسسۀ المعارف الإسلامیة.
  55. شهید ثانی، زین‌الدین (1419ق)، فوائد القواعد‌. چاپ اول، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه.
  56. شهید ثانى، زین‌الدین (1410ق)، الروضة البهیۀ فی شرح اللمعة الدمشقیة. چاپ اول، قم: کتابفروشى داورى‌.
  57. صادقی نشاط، امیر (1379)، «بیع کالی به کالی». مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، (47)، 47 −
  58. صافی گلپایگانى، لطف‌الله (1416ق)، هدایة العباد. چاپ اول، قم: دارالقرآن الکریم.
  59. طبرانی، سلیمان بن احمد (بی­تا)، المعجم الکبیر. قاهره: مکتبه ابن تیمیه.
  60. طحاوی، احمد بن محمد (۱۴۱۴ق)، شرح معانی الآثار. بیروت: عالم الکتب.
  61. طوسى، محمد بن حسن (1387ق)، المبسوط فی فقه الإمامیة. چاپ سوم‌، ‌تهران: المکتبة المرتضویة.
  62. طوسى، محمد بن حسن (1407ق)، تهذیب الأحکام‌. چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  63. طوسى، محمد بن حسن‏ (1417ق)، العُدة فی أصول الفقه‏. چاپ اول، قم: نشر محمد تقی علاقبندیان‏.
  64. طوسى، محمد بن حسن (بی­تا)، الفهرست. چاپ اول، نجف اشرف: المکتبة الرضویة.
  65. عاملى، سیدجواد (1419ق)، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة. چاپ اول‌، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  66. عبدالرزاق، ابن همام صنعانی (1403ق)، مصنف عبدالرزاق. بیروت: المجلس العلمی.
  67. علامه حلّى، حسن (1388ق)، تذکرۀ الفقهاء (الطبعۀ القدیمۀ). چاپ اول، قم: مؤسسه آل‌البیتb.
  68. علامه حلّى، حسن (1411ق)، تبصرۀ المتعلمین فی أحکام الدین‌. چاپ اول‌، تهران: مؤسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‌.
  69. علامه حلّى، حسن (1413ق)، قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام‌. چاپ اول‌، قم‌: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  70. علامه حلّى، حسن (1414ق)، تذکرة الفقهاء. چاپ اول، قم: مؤسسه آل‌البیتb.
  71. علامه حلّى، حسن (1420ق)، تحریر الأحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة. چاپ اول، قم: مؤسسۀ امام صادقj.
  72. فاضل آبى، حسن (1417ق)، کشف الرموز فی شرح مختصر النافع‌. چاپ سوم‌، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  73. فاضل لنکرانى، محمد (1422ق)، الأحکام الواضحة. قم: مرکز فقهى ائمه اطهارb.
  74. فخر المحققین، محمد (1387ق)، إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد‌. چاپ اول، قم: مؤسسه اسماعیلیان‌.
  75. فراهیدى، خلیل بن احمد (1410ق)، العین‌. چاپ دوم، قم: نشر هجرت‌.
  76. فیَّاض، محمد اسحاق (1387ق)، احکام البنوک و الأسهم و السندات. چاپ اول، نجف: مکتب سماحة آیة الله الفیاض.
  77. فیض کاشانى، محسن (بی­تا)، مفاتیح الشرائع. چاپ اول، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
  78. فیومى، احمد بن محمد (بی­تا)، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی‌. چاپ اول‌، قم: منشورات دار الرضی‌.
  79. قاضى ابن براج، عبدالعزیز‌ (1406ق)، المهذب. چاپ اول‌، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  80. کاشف الغطاء، حسن (1422ق)، أنوار الفقاهة کتاب البیع‌. چاپ اول، نجف: مؤسسه کاشف الغطاء‌.
  81. کاظمی، محمود، (1389)، «بیع کالی به کالی در حقوق ایران با مطالعه­ی تطبیقی در فقه اسلامی و حقوق خارجی». مجله حقوق تطبیقی، 21(2)، ص123−
  82. کرکى، على (1409ق)، رسائل المحقق الکرکی. چاپ اول، قم: کتابخانه آیۀ الله مرعشى نجفى و دفتر نشر اسلامى‌.
  83. کرکى، على (1414ق)، جامع المقاصد فی شرح القواعد. چاپ دوم، قم: مؤسسه آل‌البیتb.
  84. کلینى، محمد (1407ق)، الکافی. چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  85. کیدری، قطب الدین محمد بن حسین (1416ق)، إصباح الشیعۀ بمصباح الشریعة. قم: مؤسسة امام صادقb.
  86. مالک بن انس (۱۴۲۵ق)، الموطأ (روایه اللیثی). ابوظبی: مؤسسه زاید بن سلطان آل نهیان للأعمال الخیریه و الإنسانیه.
  87. مبارکفوری، أبو العلاء محمد عبدالرحمن بن عبدالرحیم (1410)، تحفۀ الأحوذی بشرح جامع الترمذی)، چ1، دار الکتب العلمیة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  88. مجلسى، محمد باقر‏، (1403ق‏)، بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  89. مرعشى نجفى، سیدشهاب‌الدین (1406ق)، منهاج المؤمنین. چاپ اول، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
  90. مرعشى نجفى، سید شهاب الدین (1415ق)، القصاص على ضوء القرآن و السنه. قم: انتشارات کتابخانه آیه الله مرعشى نجفى.
  91. مصطفوی خمینى، سیدروح‌الله‏ (1379)، تحریر الوسیلة. چاپ اول، قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم.
  92. مصطفوی خمینى، سیدروح‌‌الله‏ (1421ق)، البیع. چاپ اول، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینىb.
  93. مقدسی دمشقی، عبدالله بن قدامة (بی­تا)، المغنی. چاپ چهارم، بیروت: دار الکتاب العربی.
  94. میرزاى قمّى، ابوالقاسم (1413ق)، جامع الشتات فی أجوبۀ السؤالات‌. چاپ اول، تهران: مؤسسه کیهان‌.
  95. نجاشى، احمد (1407ق)، فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی). چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  96. نجفى، محمدحسن (1404ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام‌. چاپ هفتم، لبنان‌: دار إحیاء التراث العربی‌.
  97. نعمان بن محمد، ابن‌حیون (۱۳۸۳ق)، دعائم الإسلام، قم: آل البیتb لإحیاء التراث.
  98. واسطى زبیدى، سیدمحمد (1414ق)، تاج العروس من جواهر القاموس. چاپ اول، بیروت: دار الفکر.
  99. هاشمی شاهرودی، سیدمحمود (1378)، «استصناع». مجله فقه اهل‌بیتb (فارسی)، 20 −1919 و 20−
  100. یزدى‌، سیدمحمدکاظم (1415ق)، سؤال و جواب‌. چاپ اول، تهران: مرکز نشر العلوم الإسلامی‌.
  101. یزدى، سیدمحمدکاظم (1421ق)، حاشیة المکاسب‌. چاپ دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.