تأثیر دین اسلام بر توسعه کارآفرینی با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کننده بانکداری اسلامی مطالعه موردی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی OIC

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانش‌پژوه مقطع دکتری اقتصاد اسلامی، موسسه آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه بین‌المللی المصطفی، قم، ایران.

چکیده

مقدمه: در دنیای امروز، کارآفرینی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشورهای مختلف شناخته می‌شود. در این میان، کشورهای اسلامی با چالش‌های خاص خود در زمینه کارآفرینی مواجه هستند. برخی از پژوهشگران استدلال می‌کنند که دین اسلام می‌تواند مانع توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه در جوامع مسلمان باشد. این نگرش به‌ویژه زمانی مطرح می‌شود که محدودیت‌هایی همچون منع قرض با بهره (ربا) در اسلام وجود دارد. باوجوداین، حضور بانکداری اسلامی به‌عنوان یک سیستم مالی مطابق با شریعت، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مالی جایگزین، این موانع را برطرف کرده و شرایط مناسبی را برای توسعه کارآفرینی فراهم کند. بر همین اساس، هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر دین اسلام و نظام بانکداری اسلامی بر فعالیت‌های کارآفرینانه در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) است. در این تحقیق، به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود که آیا اسلام به‌عنوان یک دین می‌تواند مانع توسعه کارآفرینی شود یا خیر و اینکه نقش بانکداری اسلامی در تقویت یا تعدیل این اثرات چیست. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا در کشورهای مسلمان با سیستم بانکداری اسلامی، فعالیت‌های کارآفرینانه تقویت می‌شود یا اینکه محدودیت‌های شرعی همچنان تأثیر منفی دارند. این مطالعه با هدف گشودن این بحث و ارائه توصیه‌هایی برای بهبود شرایط کارآفرینی در کشورهای اسلامی انجام شده است.
روش: به‌منظور بررسی تأثیر دین اسلام بر کارآفرینی با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کننده بانکداری اسلامی بر این رابطه، به تبعیت از کامدجو[1] (2024) و فرزانگان و بادرلین[2] (2023) از برآورد مدل‌های رگرسیونی زیر استفاده می‌شود:
Business Creationit = 𝜶0 + 𝜶1 Islamit + 𝜶2 Islammis Bankingit + 𝜷1 Controlsit + eit
(مدل اول)
Business Creationit = 𝜶0 + 𝜶1 Islamit + 𝜶2 Islamis Bankingit + 𝜶4 Islamit * Islamis Bankingit + 𝜷1 Controlsit + eit
(مدل دوم)
عبارت تعاملی (Islamit * Islamis Bankingit): نقش تعدیل‌کننده نظام بانکداری اسلامی در تحریک ایجاد کسب‌وکار از طریق افزایش شمول مالی جمعیت مذهبی مسلمان؛
کارآفرینی 
کارآفرینی (Business Creation): تعداد مشاغل تازه ثبت‌شده به‌ازای هر 1000 نفر در سن کار (15-64)؛
متغیرهای مستقل
اسلام (Islam): متغیر مجازی که اگر اسلام دین رسمی یک کشور باشد، مقدار 1 و در غیر این صورت 0 است؛
بانکداری اسلامی (Islamis Banking): سهم بخش بانکداری اسلامی از کل دارایی‌های بانکی کشور؛ 
متغیرهای کنترل
سطح تولیدات اقتصادی (GDP): لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه؛
اعتبارات بانکی (Credit): اعتبار داخلی پرداخت شده توسط بانک‌ها به بخش خصوصی (به‌عنوان درصد تولید ناخالص داخلی)؛
نمونه آماری تحقیق شامل 57 کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش پانل دیتا (Panel data) استفاده می‌شود. تمامی تجزیه‌وتحلیل‌ها با کمک نرم‌افزار ایویوز نسخه 13 انجام می­گیرد.
نتایج: یافته­های تحقیق برای مدل اول نشان می­دهد که متغیر دین اسلام به میزان 21/0 درصد، اثرگذاری منفی و معنادار بر متغیر کارآفرینی در کشورهای مورد بررسی داشته است. همچنین مشاهده می­شود که متغیرهای تولیدات اقتصادی و اعتبارات بانکی اثرگذاری مثبت به میزان 39/1 و 98/0 درصد بر متغیر کارآفرینی داشته است. بر همین اساس نتیجه­ می­شود در غیاب بانکداری اسلامی، متغیر دین اسلام نمی‌تواند به بهبود وضعیت کارآفرینی در کشورهای با جمعیت مسلمان منجر شود.
دیگر یافته­ها برای مدل دوم نشان می‌دهد که متغیر دین اسلام و بانکداری اسلامی به‌تنهایی به میزان 14/0 و 36/0 درصد اثر­گذاری منفی بر متغیر کارآفرینی خواهند داشت؛ ولی زمانی که متغیر بانکداری اسلامی به‌صورت هم‌زمان با دین اسلام در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند به میزان 25/1 درصد اثرگذاری مثبت و معنادار بر توسعه کارآفرینی در کشورهای مورد بررسی داشته است. به‌‌دیگرسخن، دین اسلام و وجود آن در یک کشور، زمانی می­تواند توسعه کارآفرینی را در پی داشته باشد که ابزارهای آن ازجمله بانک­های اسلامی نیز وجود داشته باشند. دیگر ضرایب نیز نشان می‌دهد که متغیرهای تولیدات اقتصادی و اعتبارات بانکی اثر­گذاری مثبت به میزان 44/1 و 18/1 درصد بر متغیر کارآفرینی داشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اسلام به‌عنوان دین دولتی، در کشورهایی که بانکداری اسلامی وجود ندارد، رابطه منفی با کارآفرینی دارد. در این کشورها، محدودیت‌های شرعی در زمینه تأمین مالی، مانند ممنوعیت بهره، بر فعالیت‌های کارآفرینانه تأثیر منفی می‌گذارد؛ اما در کشورهایی که بانکداری اسلامی وجود دارد، این اثرات منفی از بین می‌رود. استفاده از بانک‌های اسلامی در این کشورها، کارآفرینان را در جایگاهی مشابه با کارآفرینان در سیستم‌های غیراسلامی قرار می‌دهد و امکان تأمین مالی بدون موانع شرعی را فراهم می‌کند. همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در کشورهایی که بانکداری اسلامی در سیستم مالی آنها حضور دارد و اسلام به‌عنوان دین دولتی است، تأثیرات مثبتی بر توسعه کارآفرینی مشاهده می‌شود. این نشان می‌دهد که نقص در سیستم‌های مالی اسلامی، و نه خود دین اسلام، مانع کارآفرینی است. بنابراین، تقویت و توسعه بانک‌های اسلامی در کشورهای اسلامی می‌تواند به تقویت کارآفرینی و توسعه اقتصادی در این کشورها کمک کند. همچنین این یافته‌ها بر لزوم توجه به بانکداری اسلامی در کنار دیگر ابزارهای مالی تأکید دارد تا بتوان از اثرات مثبت دین اسلام در توسعه کارآفرینی بهره برد. براساس یافته‌های تحقیق که نشان داد دین اسلام در صورت وجود بانک‌های اسلامی می‌تواند اثرات مثبت بر توسعه کارآفرینی داشته باشد، پیشنهاد می‌شود که اولاً، سعی شود در کشورهای اسلامی، موضوع کارآفرینی و توجه به آن در اولویت قرار داشته باشد تا ازاین‌طریق کشورهای اسلامی در زمینه نوآوری و کارآفرینی تقویت شود و ثانیاً پیشنهاد می‌شود در کنار توجه به بحث دین‌داری در این کشورها، ابزارهای دیگر همانند بانک‌های اسلامی نیز تقویت و توسعه یابد تا بتوان از اثرات همه‌جانبه دین اسلام در زمینه تقویت و توسعه کارآفرینی بهره جست.
تقدیر و تشکر: از تمامی افرادی که در فرایند ارزیابی، داوری و پذیرش مقاله نقش داشته‌اند سپاسگزاری می­شود.
تعارض منافع: نویسندگان هیچ­گونه تضاد منافعی برای اعلام مرتبط با محتوای مقاله ندارند.

کلیدواژه‌ها


  1. جعفری نسب، ایمان (1400). «کارآفرینی از منظر اسلام». دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام.
  2. صادقی، حسین و مبین نوروزی فخشامی (1403). «تأثیر مذهب و اخلاق بر اقدامات کارآفرینی مرور ادبیات». دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، کارآفرینی و مهندسی صنایع.
  3. کلابی، امیرمحمد و علیرضا محمودی (1402). «شناسایی عوامل مؤثر بر بانکداری اسلامی با تأکید بر توسعه کارآفرینی». پژوهش‌های برنامه و توسعه، 4(1): 7-
  4. منتظری، غلامرضا؛ مشیری، محمدجواد؛ محمودی، سعید و سعید صاحب (1398). «رابطه هویت دینی و آموزه‌های اخلاقی اسلام و تأثیر آن بر توسعه کارآفرینی و کسب‌وکار». ششمین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری‌های باز.
  5. یوسفی، اکرم و حسین صادقی (1401). «جایگاه کارآفرینی زنان در دین با محوریت دین اسلام». نشریه پژوهش‌های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار، 2(1): 44-
  6. Ali Aslan Gümüsay (2023). Entrepreneurship from an Islamic Perspective. Journal of Business Ethics, The original publication is available at http://link.springer.com/article/10.1007/s10551-014-2223-
  7. Ali SN, Oseni SN, Nisar S. (2024). Islamic Finance and Development. Harvard Law School – Islamic Finance Project, Cambridge, MA.
  8. Armendariz de Aghion, B.A. & Morduch, J. (2015). The Economics of Microfinance. Cambridge, Mass.: MIT Press.
  9. Audretsch DB, Boente W, Tamvada JP. (2013). Religion, social class, and entrepreneurial choice. Journal of Business Venturing. 28(6), 774-
  10. Audretsch DB, Keilbach M. (2018). Resolving the knowledge paradox: knowledge-spillover entrepreneurship and economic growth. Policy, 37(10), 1697–1705. doi.org/10.1016/j.respol.2018.08.008.
  11. Audretsch, D. B. & Bönte, W. (2017). Religion and Entrepreneurship. CEPR Discussion paper No. 6378.
  12. Awang MD, Noor MNAM, Muhammad J, Abdullah A, Rahman S, Yahya MH. (2016). Acceptance and application of Islamic financial planning among small and medium enterprises halal operator in peninsular of Malaysia. International EJournal of Advances in Social Sciences. 2, 747-
  13. Ayob AH, Saiyed AA. (2020). Islam, institutions and entrepreneurship: Evidence from Muslim populations across nations. International journal of Islamic and Middle Eastern finance and management, 13(4), 635-
  14. Ayoob M, Lussier DN. (2020). The Many faces of political Islam: Religion and politics in Muslim societies. University of Michigan Press.
  15. Barajas A, Ben Naceur S, Massara A. (2015). Is Islamic banking a possible avenue for increasing financial inclusion? IMF Working Paper No. 15/31. International Monetary Fund, Washington, DC.
  16. Barro R. & McCleary R. (2003). Religion and economic growth. NBER Working Paper. 9682.
  17. Battilana, J., Leca, B. and Boxenbaum, E. (2019). How Actors Change Institutions: Towards a Theory of Institutional Entrepreneurship. The Academy of Management Annals, 3(1): 65-
  18. Becker SO, Rubin J, Woessmann L. (2021). Religion in economic history: A survey. The handbook of historical economics. 585-
  19. Begley, T. M. and Boyd, D. B. (2007). Psychological characteristics associated with performance in entrepreneurial firms and small businesses. Journal of Business Venturing, 2(1): 79-
  20. Calabrese R, Girardone C, Sclip A. (2021). Financial fragmentation and SMEs’ access to finance. Small Business Economics. 57, 2041-
  21. Casson, M. (2013). The Entrepreneur: An Economic Theory. 2d ed. Cheltenham, U.K.: Edward Elgar.
  22. Célestin Kamdjo (2024). Islam, Islamic Banking and Entrepreneurship, South Asian Journal of Social Studies and Economics, 21(5), 82-92, Article no.SAJSSE.115016 ISSN: 2581-
  23. Chambers D., Munemo J. (2019). Regulations, institutional quality and entrepreneurship. Journal of Regulatory Economics. 17(55), 46-
  24. Cusmano L. (2015). OECD -New Approaches to SME and Entrepreneurship Financing: Broadening the range of Instruments. Available:https://www.oecd.org/cfe/smes/N ew-Approaches-SME-full-pdf
  25. Dana, L.- (2020). Entrepreneurship and Religion. Cheltenham, U.K.: Edward Elgar
  26. Di Mauro, Caristi F, Couderc PS et al. (2023). Islamic Finance in Europe. ECB Occasional. Available:

https://ssrn.com/abstract=225120 4

  1. El-Ashker, A. A. F. & Wilson, R. (2024). Islamic Economics: A Short History. Leiden: Brill.
  2. Essers, C. and Benschop, Y. (2019). Muslim businesswomen doing boundary work: The negotiation of Islam, gender and ethnicity in entrepreneurial contexts. Human Relations, 62(3), 403–423.
  3. Farzanegan MR, Badreldin AM. (2022). Islam and entrepreneurship: The role of Islamic banking, MAGKS Joint Discussion Paper Series in Economics, No. 42-2022, Philipps-University Marburg, School of Business and Economics, Marburg.
  4. Farzanegan MR. (2014). Can oil-rich countries encourage entrepreneurship?, Entrepreneurship & Regional Development, 26, 706-
  5. Ghoul WA. (2020). Islam and entrepreneurship. In D. Leo-Poul (Ed.), Edward Elgar: Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA.
  6. Habermas, J. (2021). Glauben und Wissen. Friedenspreis des Deutschen Buchhandels Frankfurt a. M.
  7. Hassan MK, Hippler WJ. (2014). Entrepreneurship and Islam: An overview. Econ Journal Watch, 11, 170-
  8. Henley A. (2017). Does religion influence entrepreneurial behavior? International Small Business Journal, 35(5): 597-
  9. Iqbal Z. (2007). Islamic financial systems. finance & development. 42-45, Available:

https://www.imf.org/external/pubs /ft/fandd/2007/06/pdf/iqbal.pdf

  1. Islamic Financial Services Board (IFSB). Islamic Financial Services Industry Stability Report; 2021. Available:https://www.ifsb.org/download.ph p?id=6106&lang=English&pg=/sec03.php
  2. Jafari Nasab, I. (2021). Entrepreneurship from an Islamic perspective. The Second International Conference on Management, Humanities, and Behavioral Sciences in Iran and the Islamic World. [In Persian]
  3. Kalabi, A. M., & Mahmoudi, A. (2023). Identifying factors influencing Islamic banking with an emphasis on entrepreneurship development. Research in Programming and Development, 4(1), 7- [In Persian]
  4. Kammer A, Norat M, Piñón M, Prasad A, Towe C, Zeidane Z. (2015). Islamic finance: Opportunities, challenges, and policy options. IMF Staff Discussion Note 2015 15/05.
  5. Karlan D, Osman A, Shammout N. (2021). Increasing financial inclusion in the Muslim world: Evidence from an Islamic finance marketing experiment. The World Bank Economic Review, 35, 376–397.
  6. Kayed RN, Hassan MK. (2014). Finance, entrepreneurship, and economic development in Islam. Islamic Finance and Development by Ali et al. (Eds.). 69-
  7. Kayed, R. N. and Hassan, K. (2020). Islamic entrepreneurship. London: Routledge.
  8. Khavul, S. (2020). Microfinance: creating opportunities for the poor? Academy of Management Perspectives, 24(3): 58–72.
  9. Kuran, T. (2002). On the Notion of Economic Justice in Contemporary Islamic Thought. International Journal of Middle East Studies, 21(2): 171–91.
  10. Kuran, T. (2006). The Discontents of Islamic Economic Morality. American Economic Review, 86(2): 438–42.
  11. Kuran, T. (2022). The long divergence: how Islamic law held back the Middle East. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
  12. Ledhem, M. A., & Moussaoui, W. (2023). Islamic finance for entrepreneurship activities and economic growth: a parametric and non-parametric analysis from Malaysia. PSU Research Review, 4(1): 25-
  13. Lewis, B. (2022). What went wrong? Western impact and Middle Eastern response. New York: Oxford University Press.
  14. Martzanis C. (2016). The absorption of financial services in an Islamic environment. Journal of Economic Behavior & Organization, 132, 39-
  15. Mohammad Reza Farzanegan & Ahmed M. Badreldin (2023). Islam and Entrepreneurship: The Role of Islamic Banking, Joint Discussion Paper Series in Economics by the Universities of Aachen ∙ Gießen ∙ Göttingen Kassel ∙ Marburg ∙ Siegen ISSN 1867-
  16. Montazeri, G. R., Meshiri, M. J., Mahmoudi, S., & Saheb, S. (2019). The relationship between religious identity and ethical teachings of Islam and its impact on the development of entrepreneurship and business. The Sixth International Conference on Accounting and Management and the Third Conference on Entrepreneurship and Open Innovations. [In Persian].
  17. Motta V. (2020). Lack of access to external finance and SME labor productivity: Does project quality matter? Small Business Economics, 54, 119-
  18. Ndeffo NL, Mvogo II, ODF & Tchoffo TG. (2024). Does financial development and improved institutions really advance formal entrepreneurship in developing countries? South Asian Journal of Social Studies and Economics, 21(4): 74-
  19. Parboteeah K, Walter SG, Block JH. (2023). When does Christian religion matter for entrepreneurial activity? The contingent effect of a country’s investments into knowledge. Journal of Business Ethics, 130(2): 447-
  20. Patel A. (2014). Hybrid Sukuk for SMEs: Financing the real economy. In Islamic Finance and Development by Ali et al. (Eds.). 169-
  21. Rahman, Abdul Rahim Abdul, and Abdul Rahim (2017). Islamic microfinance: a missing component in Islamic banking, Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies, 1(2): 38-
  22. Ratten V, Rammal H, Ramadani V. (2017). Islamic finance: An entrepreneurial management perspective. In: V. Ramadani et al. (eds.) Entrepreneurship and management in an islamic context. Springer International Publishing, Switzerland.
  23. Rodinson, M. (2014). Islam and Capitalism. London: Allen Lane.
  24. Sadeghi, H., & Norouzi Fakhshami, M. (2024). The impact of religion and ethics on entrepreneurial actions: A literature review. The Second International Conference on Management, Economics, Entrepreneurship, and Industrial Engineering. [In Persian]
  25. Schneider, M. and Teske, P. (2002). Toward a theory of the political entrepreneur: Evidence from local government. American Political Science Review, 86(3): 737-
  26. Shapero, A. and Sokol, L. (2012). The Social Dimensions of Entrepreneurship, in Kent, C., Sexton, D., and Vesper, K.H. (eds) The Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-
  27. Stoica O, Roman A. & Rusu VD. (2020). The nexus between entrepreneurship and economic growth: A comparative analysis on groups of countries. Sustainability, 12(3): 1186.
  28. Thaker M, Thaker H, Pitchay A, Amin M, Khaliq A. (2020). Leveraging Islamic banking and finance for small businesses: exploring the conceptual and practical dimensions. Asian Development Bank Institute (ADBI). 1156.
  29. Tracey P. (2022). Religion and organization: A critical review of current trends and future directions. Academy of Management Annals, 6(1): 87-
  30. Turner, B.S. (2004). Capitalism and class in the Middle East: theories of social change and economic development. London: Heinemann Educational.
  31. Ul-Haq, S. & Westwood, R. (2023). The politics of knowledge, epistemological occlusion and Islamic management and organization knowledge. Organization, 19(2): 229-
  32. World Bank Entrepreneurship survey (WBS). Entrepreneurship database. Washington, D. C; 2023. Available:

https://www.worldbank.org/en/pr ograms/entrepreneurship

  1. Younis H., Dimitratos P., Elbanna S. (2022). International entrepreneurial SMEs in the muslim world: The role of religion in the GCC countries. International Business Review, 31(5): 102023.
  2. Yousefi, A., & Sadeghi, H. (2022). The role of female entrepreneurship in religion, focusing on Islam. Journal of New Research in Entrepreneurial Management and Business Development, 2(1), 44- [In Persian]
  3. Zelekha Y., Avnimelech G., Sharabi, E. (2024). Religious institutions and entrepreneurship. Small Business Economics. 42(4): 747-