قواعد و اصولی که جامعه را در بهرهبرداری از منابع و امکانات و همچنین توزیع مواهب میان آحاد جامعه سامان میبخشد از مباحث بنیانی عرصه نظریههای علوم اجتماعی است. کارایی نمادی از رشد بوده و بهعنوان سازوکاری برای تنظیم مناسبات جامعه شناخته میشود. از سویی طرفداران عدالت اجتماعی در دهههای اخیر با یادآوری لزوم توجه بیش از پیش به آن، عدالت را بهعنوان والاترین معیار برای سازماندهی جامعه مطرح کردهاند. این دو رویکرد اخیر تقابل میان کارایی و عدالت را به یکی از منازعات محوری اقتصاددانان تبدیل نموده و نسبت این دو مفهوم را به سؤالی اساسی تبدیل کرده است. این مقاله براساس بررسی منابع و اسناد معتبر و با استفاده از روش توصیفی−تحلیلی، نسبت عدالت و کارایی در نظام اقتصادی اسلام را بررسی کرده و نتیجه میگیرد کارایی مؤثرترین استفاده از منابع و ابزاری برای تحقق عدالت بوده و در نتیجه تقابلی میان این دو مفهوم وجود ندارد.
عیوضلو، حسین (1389)، «مروری بر معیارهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در تطبیق با چارچوب شریعت اسلام»، دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال دوم، ش2، ص5−26.
الکلینی، محمّد بن یعقوب (1430ه. ق)، الکافی، ج2، قم: دارالحدیث للطباعة و النشر.
گیلک حکیمآبادی، محمدتقی (1380)، دولت و سیاستهای اقتصادی، در دانشنامه امام علیj، ص315−380، تهران: مرکز نشر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
مالک، محمدرضا (1382)، «وظایف و مسئولیتهای دولت اسلامی در اقتصاد»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش15، ص37−68.
مطهری، مرتضی (1391)، مجموعه آثار شهید مطهری، ج26، تهران: صدرا.
موسویان، عباس (1381)، «دولت در اقتصاد از دیدگاه اندیشمندان اهل سنت، در نقش دولت در اقتصاد»، به اهتمام سعید فراهانی، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ص155−194.
20. موسویان، عباس (1382)، «جایگاه دولت از دیدگاه اسلام»، اقتصاد اسلامی، ش 10 ص55−79.
Kahf, Monzer) 2014), Notes on Islamic Economics: Theories and Institutions, Published by: Monzer Kahf.
Blaug, Mark (2007), “The Fundamental Theorems of Modern Welfare Economics, Historically Contemplated”, journal of History of Political Economy, 2007, 39, (2), 185-207.
Buchanan, Allen (1985), Ethics, efficency and the Market, CLAREVDON PRESS, Oxford.
Layard, P.R.G. and Walters, A. A. (1978), Micro economic theory, McGraw-Hill, newYork.
Mathis, Klaus. et al. (2009), Efficiency Instead of Justice?: Searching for the philosophical foundations of the economic analysis of law, Springer, Dordrecht.
Musgrave, R.A. and Musgrave, p. (1989), Public Finance In Theory And Practice, 5th Edition, McMRAW-HILL BOOK COMPANY.
Posner, Richard A. (1981), The Economics of Justice, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London, England.
Rawls, John(1971), A theory of Justice, Cambridge University Press
Tutulmaz, onur (2014), “The Relationship of Technical Efficiency with Economical or Allocative Efficiency”, An Evaluation Journal of Research in Business and Management, Vol.2, Issue 9 , pp: 01-12.
weizel, Tim (2004), Economics of Standards in Information Networks, Physica-Verlag Heidelberg.
Wicksell, Knut (1967) [1901, Swedish original edition]. Lectures on Political Economy, Vol. 1, Routledge and Kegan Paul, Ltd., London.
لشکری, علیرضا. (1398). بررسی نسبت کارایی و عدالت در اقتصاد اسلامی در مقایسه با مفهوم کارایی در اقتصاد متعارف. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 16(32), 149-176. doi: 10.30471/iee.2020.5104.1725
MLA
علیرضا لشکری. "بررسی نسبت کارایی و عدالت در اقتصاد اسلامی در مقایسه با مفهوم کارایی در اقتصاد متعارف". جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 16, 32, 1398, 149-176. doi: 10.30471/iee.2020.5104.1725
HARVARD
لشکری, علیرضا. (1398). 'بررسی نسبت کارایی و عدالت در اقتصاد اسلامی در مقایسه با مفهوم کارایی در اقتصاد متعارف', جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 16(32), pp. 149-176. doi: 10.30471/iee.2020.5104.1725
VANCOUVER
لشکری, علیرضا. بررسی نسبت کارایی و عدالت در اقتصاد اسلامی در مقایسه با مفهوم کارایی در اقتصاد متعارف. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 1398; 16(32): 149-176. doi: 10.30471/iee.2020.5104.1725