• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دوفصلنامه جستارهای اقتصادی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 17 (1399)
دوره دوره 16 (1398)
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
شماره شماره 20
شماره شماره 19
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
معرفی محمدی, عبدالحمید. (1392). روش‌شناسی اقتصادسنجی و مسئله علیّت. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 10(20), 81-108.
عبدالحمید معرفی محمدی. "روش‌شناسی اقتصادسنجی و مسئله علیّت". دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 10, 20, 1392, 81-108.
معرفی محمدی, عبدالحمید. (1392). 'روش‌شناسی اقتصادسنجی و مسئله علیّت', دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 10(20), pp. 81-108.
معرفی محمدی, عبدالحمید. روش‌شناسی اقتصادسنجی و مسئله علیّت. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی, 1392; 10(20): 81-108.

روش‌شناسی اقتصادسنجی و مسئله علیّت

مقاله 4، دوره 10، شماره 20، پاییز و زمستان 1392، صفحه 81-108  XML اصل مقاله (620.64 K)
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
عبدالحمید معرفی محمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
چکیده
علم اقتصاد مثل هر علم دیگر، برای تبدیل شدن به یک علم تجربی باید یک «مسئله روش‌شناختی» یعنی «مسئله استقراء» را حل کند. بنیانگذاران پارادایم اقتصادسنجی فکر می‌کردند که می‌توان با استفاده از نظریه‌های «آمار و احتمالات» مسئله استقراء را حل کرد. ایده مقاله حاضر این است که پارادایم اقتصادسنجی در راه رسیدن به این هدف ناکام مانده است. این ناکامی نیز یک دلیل روش‌شناختی (عدم حل مسئله استقراء) داشته است که ریشه در یک «مسئله معرفت‌شناختی» (یعنی «مسئله علیّت») دارد و نه به خیال بنیان‌گذاران پارادایم اقتصادسنجی دلایل صرفاً تکنیکی که در حوزه علم آمار قابل حل باشد. برای اثبات این ادعا نشان داده می‌شود که پارادایم اقتصادسنجی، به‌رغم تنوع‌بخشی در تکنیک‌هایش، مبتنی بر مفهومی هیومی از علیّت است که نمی‌تواند مسئله استقراء را حل کند. راه‌حل تغییر در روش‌شناسی با توجه به ملاحظات معرفت‌شناختی است و نه صرفاً تغییر در تکنیک‌های آماری. این در حالی است که اغلب نقدهای صورت گرفته به اقتصادسنجی در این راستا به این نکته توجه نداشته‌اند و نقدها معطوف به تکنیک‌های آماری بوده است. این مسئله ادعای پارادایم اقتصادسنجی مبتنی بر سیاست‌گذاری علمی در علم اقتصاد را نیز با چالش مواجه می‌کند.
کلیدواژه‌ها
روش‌شناسی؛ اقتصادسنجی؛ روش آماری؛ مسئله استقراء؛ تحلیل علّی و تجربه
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,608
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 992
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.