بازار در صورتی اسلامی است که با مبانی اسلام و اصول مبتنی بر مبانی و برگرفته از هنجارهای اسلامی سازگار باشد. این بازار از ویژگیهای «تطابق با شرع»، «حاکمیت اخلاق»، «صداقت» و «هدایت، سیاستگذاری و نظارت دولت» برخوردار است. انسان اقتصادی در این بازار، بهعنوان تقاضاکننده «لذت و رنج فطری، ارادی، راستین و بادوام» را ملاک انتخاب و بهعنوان تولیدکننده به دنبال «کسب سود حلال منصفانه برای تأمین هزینههای خانواده و انجام تکالیف شرعی و اجتماعی است».
انسان اقتصادی در این بازار منابع و امکانات محدود خود را بهخوبی با رعایت ارزشهای ایجابی و سلبی اسلامی و رعایت حقوق دیگران تخصیص میدهد. سه اصل راهبردی برگرفته از هنجارهای اسلامی؛ یعنی «رعایت ارزشها»، «تقدیر معیشت» و «تکافل اجتماعی» −که به ترتیب در «معنویت»، «رشد» و «عدالت» تجلی مییابند− به صورت همزمان، هماهنگ و همافزا هستند و با زیرساخت مبانی، رفتارها و درنتیجه بخش اثباتی بازار را متأثر ساخته و سبب میشوند این بازار بسته به درجه مطابقت با شرع، حاکمیت اخلاق و هدایت، سیاستگذاری و نظارت دولت، نسبت به بازار رقابت کامل از ثبات بیشتر و کارایی بالاتری برخوردار باشد.
رجایی, سید محمدکاظم. (1401). بازار اسلامی کالای ضروری. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی, 19(37), 265-290. doi: 10.30471/iee.2021.6198.1870
MLA
سید محمدکاظم رجایی. "بازار اسلامی کالای ضروری". دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی, 19, 37, 1401, 265-290. doi: 10.30471/iee.2021.6198.1870
HARVARD
رجایی, سید محمدکاظم. (1401). 'بازار اسلامی کالای ضروری', دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی, 19(37), pp. 265-290. doi: 10.30471/iee.2021.6198.1870
VANCOUVER
رجایی, سید محمدکاظم. بازار اسلامی کالای ضروری. دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی, 1401; 19(37): 265-290. doi: 10.30471/iee.2021.6198.1870